کلید یک کلمه ای برای موفقیت


نویسنده : اریک بارکر

پژوهشگر: سهیل ثقفی

 

همه ما می خواهیم که شاد باشیم؛ این واضح است. اما مردم برای لحظات خوشی چه بهایی را می دهند؟ بر اساس بررسی های صورت گرفته، مردم تقریبا 80 دلار می پردازند که لحظاتی را خوش باشند. غیر از مقوله عشق پاک و دوری از ناراحتی، مردم حتی حاضر هستند که برای خوشبختی بیشتر از این هم بپردازند.

 

 

خوب! با در نظر گرفتن همان 80 دلار، می خواهیم که در هزینه های شما صرفه جویی به وجود بیاوریم. اما چگونه فورا شاد شوید بدون اینکه تغییر خیلی بزرگی در زندگیتان رخ دهد؟ کلید شادمانی پیشنهادی یک کلمه است: "توجه".

 

همه ما نگرانی ها و تاسف هایی در زندگی داریم؛ همه ما چیزهای بدی در زندگی داریم که می توانیم به آنها فکر کنیم. اما اگر آنها را به ذهنمان راه ندهیم، اثری بر ما نخواهند داشت. بودا فرمود: "ما آن چیزی هستیم که به آن فکر می کنیم. هر چیزی که هستیم، از افکارمان می آید. ما دنیا را با افکارمان می سازیم." نتایج تحقیقات هم با بودا موافق هستند. معمولا مردم فکر می کنند که پول بیشتر یا یک اتفاق بهتر می تواند آنها را شادمان تر کند، اما زمانی که ما به نتایج نگاه می کنیم متوجه می شویم که افراد خیلی شاد اتفاقات خوشحال کننده تر بیشتری نسبت به افراد کمتر خوشحال ندارند.

 

برای مثال در یک پژوهش انجام شده 200 دانشجو را بر اساس میزان شادمانی آنها بررسی کردند و 10 درصد بالایی را با 10 درصد میانی و 10 درصد پایینی مقایسه کردند. دانشجویان شادتر، تعداد بیشتر اتفاقات خاص شاد کننده ای (مانند موفقیت در امتحانات یا روزهای خیلی خوب) نسبت به دو گروه دیگر از دانشجویان نداشتند.

 

بنابراین آنچه رخ می دهد به اندازه آن چیزی که شما به آن توجه می کنید و انعکاسش را در ذهن خود ثبت می کنید، مهم نیست. "نگاه به نیمه پر لیوان (Look on the bright side)" عبارت مصطلحی است اما از لحاظ علمی هم معتبر است.

 

پائول دولان (Paul Dolan) که در دانشکده اقتصاد دانشگاه لندن درس می دهد و استاد دانشگاه پرینستون و همکار دنیل کانمن (Daniel Kahneman) {برنده جایزه نوبل} بود، در کتابش در مورد اهمیت "توجه" می گوید: "موفقیت شما بر اساس نحوه توزیع توجه شما تعیین می شود. رفتار شما از چیزی ناشی می شود که به آن توجه می کنید و نتیجه این رفتار شادمانی شما را رقم می زند. توجه مانند چسب زندگی شما را به هم متصل می کند... کم بودن زمینه های توجه به این معنی است که شما باید بررسی کنید که چگونه می توانید بهتر تصمیم بگیرید که چگونه و به چه چیزی توجه کنید. اگر به اندازه ای که می توانید شاد باشید، شاد نیستید، شما احتمالا در توزیع توجهتان اشتباه کرده اید... بنابراین تغییر رفتار و افزایش شادمانی با مهار توجه و کشاندن آن از دیدگاه منفی به دیدگاه مثبت است."

 

خوب! حالا چگونه این کار را انجام دهیم؟

 

اینجا پنج سوال در مورد "توجه" هست که می تواند اثری عمیق بر شادمانی شما داشته باشد و باید از خودتان بپرسید.

 

1- آیا واقعا توجه می کنید؟ "محک احساس" روشی قدرتمند برای افزایش شادمانی است و خیلی هم ساده است: دفعه بعدی که اتفاق خوبی رخ داد، هر کاری که انجام می دهید را متوقف کنید، لحظه ای به آن احساس توجه کنید و قدر آن لحظه را بدانید.

 

2- به چه چیزی توجه می کنید؟ اگر ذهنتان را برای پیدا کردن اشتباهات و مشکلات عادت دهید، بیچاره می شوید. به چیزهای بد توجه زیادی نکنید. به چیزهای خوب بیشتر توجه کنید. دنبال مشکلات گشتن را کنار بگذارید و از چیزی که دارید لذت ببرید.

 

3- آیا می توانید توجه کنید؟ معمولا مردم 47 درصد زمان بیداری شان را صرف فکر کردن به چیزی غیر از کاری که انجام می دهند، می کنند و اینگونه کاربرد ذهن، باعث ناراحتی می شود. این همان دلیل مساله جدیدی به نام انباشتگی ذهنی (Mindfulness) است.

 

4- آیا توجه می کنید که چه چیزی شما را شاد می کند و چه چیزی ناراحت؟ اگر چیزی شما را خیلی شاد می کند از آن استفاده کنید و آن را در برنامه خود بگذارید.

5- آیا توجه می کنید که هم اکنون دارد چه می شود؟ شما احتمالا تا کنون مقدار زیادی از زمان را برای نگرانی از آینده گذرانده اید؛ از گذشته تاسف خورده اید یا خاطره ای را چندین بار مرور کرده اید؛ معنای این موضوع این است که شما به زمان حال و آنچه در آن می گذرد توجه نمی کنید. اگر به زمان حال دقت کنید، شاد تر خواهید بود.

 

مترجم

مترجم : گروه اسرار ماورا

منبع

منبع : مجله تایم

http://time.com/3765234/one-word-key-happiness

معرف

پژوهشگر: سهیل ثقفی

خلاصه نویس

پژوهشگاه کلام زنده - پژوهشکده ی ‍مقالات

موضوع

ذهن ( روان شناسی – ذهن شناسی – مکانیزم ذهن )

شاد زیستن ( زندگی زیباست) –

حال( شامل شادی، غم)

لغات کلیدی

زندگی در لحظه,کنترل ذهن,شادی,لحظه حال