مواد خوراکی کاهنده استرس

img stress food

چگونه استرس را از بین ببریم؟مواد خوراکی از بین برنده استرس                                                                                                                                                                                                                                                            

 

 

 

1. بادام

این ماده کمک بسیار زیادی به کاهش استرس می کند. حاوی ویتامین B2، ویتامین E، روی و منیزیم است که به تولید سروتونین که تعدیل کننده ی اعصاب و از بین برنده ی استرس است کمک می کند. مشاهده شده است که روی نیز تا حدی با بعضی اثرات منفی استرس مقابله می کند. ویتامین E هم جزء آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزادی را که منجر به استرس و بیماری های قلبی می شود را از بین می برد.

هر چند، نباید زیاد از آن استفاده کنید چون چربی بالایی دارد و با اینکه از نوع چربی غیر اشباع و سالم است باز ممکن است به اضافه وزن منجر شود.

 

2. ماهی

اکثر انواع ماهی ها حاوی همه ی ویتامین های مهم B هستند، بویژه انواع ضد استرس آن یعنی B6 و B12. در واقع ویتامین B12 یکی از مهمترین ویتامین هایی است که در ترکیبات شیمیایی مغز، عامل شادی بخش سروتونین تولید می کند. کمبود این ویتامین حتی ممکن است به افسردگی نیز منجر شود.

برای ناهار می توانید از ساندویچ یا سالاد ماهی تن استفاده کنید. و ماهی آزاد کبابی همراه با سبزیجات تازه نیز انتخاب خوبی برای شام می باشد.

 

3. گل کلم (کلم بروکلی)

کلم بروکلی نیز یکی دیگر از مواد غذایی است که سرشار از ویتامین های B می باشد. همچنین حاوی اسید فولیک است که یکی دیگر از اعضای خانواده ی ویتامین های B می باشد. اسید فولیک به از بین بردن استرس، اضطراب، ترس و حتی افسردگی کمک می کند. می توانید از این ماده ی غذایی در کنار مرغ یا ماهی استفاده کنید.

 

4. برنج یا پاستا ی تمام غله

امروزه باز خوردن کربوهیدرات به رژیم های غذایی باز گشته است و همه متوجه شده اند که آن رژیم های فاقد کربوهیدرات های گذشته هیچ کارآیی ندارند. کربوهیدرات میزان سروتونین را در بدن بالا می برد و تاثیری آرامش بخش دارد. کربوهیدرات های عادی مثل نان سفید و پاستری (نوعی شیرینی) فقط تاثیری موقتی و زودگذر دارند و می توانند باعث اضافه وزن شما هم شوند اما کربوهیدرات های تمام غله، بسیار آرام تر هضم می شوند و اثری نشاط آور پر دوام تری دارند.

 

5. سوشی

علاوه بر فوایدی که برای ماهی در بالا ذکر شد جلبک های دریایی موجود در ماهی نیز خواص ضد استرس دارند. حاوی منیزیم و پانتوتنیک اسید و ویتامین B2 می باشد که همه به از بین بردن استرس کمک می کنند.

پانتوتنیک اسید ماده ی بسیار مهمی است که در سلامتی غده آدرنال نقشی اساسی دارد و کمک شایانی به از بین بردن استرس می کند. در مواقع استرس کمبود این ماده می تواند منجر به اضطراب و خستگی های مزمن هم شود.

 

6. شیر

شیر علاوه بر ویتامین های B2 و B12، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزاد ایجاد کننده ی استرس را از بین می برد. برای صبحانه می توانید شیر بنوشید، می توانید گه گاه به آن کمی کاکائو هم اضافه کنید.

 

7. طالبی و پنیر

طالبی یکی از منابع سرشار از ویتامین C است که بسیار به از بین بردن استرس و فشارهای روحی کمک می کند. در واقع استرس برای ساعت های متمادی میزای ویتامین C را در غده ی آدرنال کاهش می دهد و به همین خاطر بهتر است از مواد غذایی حاوی ویتامین C استفاده شود. پـنـیـر هـم که یکی از منابع خوب ویتامین B2 و B12 است و ترکیب آن با طالبی برای صبحانه یا غذاهای میان وعده ای می تواند استرستان را کاهش دهد.

 

8. گوشت گاو

گوشت گاو نیز حاوی آهن، روی و ویتامین های B است که استرستان را کاهش میدهد. البته درست است، گوشت گاو حاوی میزان زیادی چربی اشباع غیر سالم هم هست که می تواند منجر به بیماری های قلبی شود. برای مقابله با این مشکل می توانید از قسمت های کم چربی گوشت استفاده کنید.

 

9. غلات صبحانه

این روزها، سیریال های صبحانه حاوی میزان زیادی ویتامین و مواد معدنی می باشد. از این رو می توانند به عنوان یکی از منابع ویتامین های B، اسید فولیک، ویتامین C و فیبر، ضد سرطان باشد.

 

10. ذغال اخته

این میوه های کوچک سرشار از ویتامین C هستند که تقلیل دهنده ی استرس و فشارهای روحی می باشند. علاوه بر این خاصیت، کم کالری هم هستند و باعث اضافه وزن نمی شوند. ذغال اخته همچنین منبع خوبی برای فیبر هم به شمار می رود که از یبوست و دل درد هایی که در زمان استرس ایجاد می شود جلوگیری می کند.

 

ویتامین از بین برنده استرس:

ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی در میوه، مرکبات و سبزیجات است که در اغلب مکمل‌های غذایی نیز وجود دارد. مکمل‌های آنتی اکسیدان‌ها برای بهبود سلامت و کاهش استرس اکسیداتیو است که گاهی نتایج متناقض و گاهی ناامید کننده داده است؛ استرس اکسیداتیو عامل برهم زنندۀ تعادل میان تولید رادیکال‌های آزاد و دفاع‌های آنتی اکسیدانی تعریف می‌شود.

محققان یونانی غلظت ویتامین C در خون 100 نفر را اندازه‌گیری کردند و برای بقیه مطالعه خود 10 نفر از مردانی که کمترین ویتامین C را داشتند و 10 نفر که بیشترین ویتامین C را داشتند انتخ اب کردند؛ این 20 نفر باید قبل و بعد از ورزش‌های هوازی مکمل ویتامین C را 3 بار در روز به مقدار 333 میلی گرم که در کل یک گرم می‌شد مصرف می‌کردند.(این نوع ورزش باعث افزایش استرس اکسیداتیو در بدن می‌شود).

محققان، VO2max شرکت کنندگان یعنی حداکثر حجم اکسیژن که بدن می‌تواند استفاده کند در حداکثر تلاش آنها را اندازه گیری کردند؛ VO2max بالا باعث بهبود عملکرد فیزیکی شد و نتایج نشان دادند افرادی که کمبود ویتامین C داشتند نسبت به کسانی که بیشترین ویتامین C را داشتند، مقادیر کمی VO2max به دست آوردند؛ این نشان می‌دهد غلظت کم ویتامین C با کاهش عملکرد فیزیکی مرتبط است.

محققان برای اندازه گیری استرس اکسیداتیو از دو شاخص استفاده کردند: حمله F2 ایزوپروستان‌ها به غشای سلولی و پروتئین‌هایی که گروه‌های کربونیل دارند که نشانه‌هایی از اکسیداسیون است. به گفته محققان درئ گروه‌هایی که از کمبود ویتامین C رنج می‌بردند غلظت‌های این دو نشانگر بالاتر است، استرس اکسیداتیو بیشتر است و مکمل ویتامین C باعث کاهش سطح این دو نشانگر اکسیداسیون در هر دو گروه شد و در گروهی که از آغاز کمبود ویتامین C داشتند، کاهش بیشتری داشت.

بنابراین مکمل ویتامین C باعث افزایش VO2max در افرادی که با کمبود ویتامین C مواجه هستند می‌شود؛ یعنی عملکرد فیزیکی آنها 14 درصد بهتر می‌شود. مکمل‌های ویتامین C استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و می‌تواند عملکرد افرادی که غلظت پایین ویتامین C دارند را بهتر کند. در مطالعه‌ای در سال 2013 مکمل‌های ویتامین سی (500 میلی گرم) منجر شد ضربان قلب و خستگی داوطلبان چاق در هنگام فعالیت کاهش پیدا کند و در عین حال بر سطح VO2max بی‌تاثیر باشد