واکاوی هنر جفت و جورکاری بطری های پلاستیکی در مصاحبه ای از جاسبر جانز

 

نویسنده: باربارا دیامونستین , مترجم: ژیلا ارجمندی

پژوهشگر: کتایون واحدی - محمدرضا ملانوروزی

img jasper johnsمعنای واژه «پاپ آرت» (مخفف کلمه Popular art) هنر مردمی یا هنر عامه است . این اصطلاح را لارنس الووی منتقد انگلیسی برای توصیف جنبشی هنریی که در اواخر دهه 1950 تا اوایل دهه 1970 عمدتا در بریتانیا و ایالات متحده شکل گرفت ابداع کرد . این جنبش هنری بر مفهوم مصرف گرایی و فرهنگ عامه مبتنی است .(سبک ها و مکتب های هنری،صفحه ۵۳) توجه به فرهنگ عامه از ان جهت مورد توجه هنرمند است که او در تلاش است تا کاری کند هنر موضوعی سنگین و دیر فهم نشان ندهد بلکه هنر را به عنصری قابل درک برای تمام جامعه تبدیل سازد؛ هنری که از خود مردم و برای مردم است.طبیعی است که در این هنر آنچه دست مایه قرار می­گیرد همان چیزی است که عامه مردم با آن در زندگی روزمره سر و کار دارند.

از سوی دیگر پرداختن به مصرف گرایی به نوعی همراه با اعتراض است.هنرمند از دیدن توده­ی زباله ها ،پس ماند­های صنعتی همچون خودرو های فرسوده و جامعه ای که کم کم به سمت مصرف­گرایی رفته و هویت انسانی که خدشه دار شده ، آزرده خاطر است و این ناراحتی را در آثارشان بروز می دهد.جاسبر جانز(Jasper Johns)در مصاحبه ای این رویکرد را تا اندازه ای منعکس می­کند:

من برای استفاده از مواد و فناوری جدید برای جمع آوری اشیاء مختلف ، سواحل استرالیا را جستجو می کردم . بعد از جمع آوری برای دسته بندی آنها را به استدیو خود انتقال می دهم تا از آنها برای چیدمان (installation) مجسمه ها و جفت و جورکاری (assemblayer) ها از آنها استفاده کنم .

زمان کار در استدیو وقتی تغییرات ناشی از اقیانوس ها را خراب و هوا را روی این اشیاء می بینم . بیشتر مجذوبشان می شوم . کار و دغدغه من به عنوان یک هنرمند یافتن اشیایی است که در ابتدا حرفی برای گفتن ندارند و پیامی را انتقال نمی دهند و بعد کار کردن روی آنهاست تا هریک داستان خود را بازگو کنند یا پیام خود را به مخاطب انتقال دهند .

کار من پیوسته در حال تغییر و تحول است : از نظر من این رشد و تحول نوعی کیمیاگری است . در ابتدا عناصر طبیعت باعث دگرگونی و تغییر در اشیاء می شوند . و کیمیا اولیه شکل می گیرد . مرحله دوم شامل انتقال این اشیاء (پلاستیک ها) به کارگاه و بعد تفکیک بیشتر آنهاست ، چون سرانجام از کارهایم و راه رفتن در کنار ساحل برای جمع آوری پلاستیک با خبرند ، مرحله آخر این کیمیاگری را به عهده خود بیننده می گذارم ، به احتمال زیاد آنها در ها خود و تقابل یا هنر من تغییرات ادراکی عمیقی را تجربه می کنند .

با اینکه هنرم پویا و در حال تغییر است ، تعهدم به هنر هرگز تغییر نکرده ، تغییر در ابزار هنری با چیزی که ر درونم رخ می دهد گره خورده و همیشگی است . از آنجا که همیشه در حال رشد و تغییرم ، امیدوارم این تغییر پویای در هنرم تداوم داشته باشد . در این کارها جدای از میل به انتقال معانی و پیام زیست محیطی ، خیلی علاقه مند به درخشندگی و رنگ و بافت ها هستم . گمان می کنم با انجام کار هنری پیامم را مبنی بر مراقبت از محیط زیست به طیف وسیعی از مخاطبان خود انتقال داده ام .

منبع

کتاب گفت و گو با چاسبرجانز، نویسنده: باربارا دیامونستین , مترجم: ژیلا ارجمندی ، ناشر : نشر دیگر، محل نشر : تهران

موضوع

انسان و زندگی (صنعتی شدن-محیط زیست)

هنر(جفت و جورکاری-آخال­کاری)

لغات کلیدی

جاسبر جانز ,جفت و جورکاری, بطری های پلاستیک

معرف

پژوهشگر: کتایون واحدی - محمدرضا ملانوروزی

تهیه شده در

پژوهشگاه کلام زنده پژوهشکده پژوهش هنر